Norges Eiendomsblogg

Langt fra døden for norske kjøpesentre

Skrevet av Alexander Stensrud og Mikael Sandsdalen | 26. mai 2021

Nordmenn har et helt spesielt forhold til sine nærkjøpesentre, og mange kjøpesentre vil tilpasse seg og vokse på den økte bruken av netthandel. Norge og Oslo ser ut til å bli et av de heteste investeringsmarkedene for kjøpesentre i Europa de neste årene. Samtidig er det heller ingen sektor innenfor næringseiendom hvor det forventes like store rabatter som her.



Midt under pandemien har CBRE forestått salget av to store kjøpesentre i Norge, Bekkestua Senter i Bærum og Veitvet Senter i Oslo. Begge disse sentrene er på hver sin måte unike og har som ambisjon å dekke et spesielt behov i sitt nærområde.

Spesielt forhold til nærsentre i Norge
Nærsentrene i Norge har en helt spesiell posisjon. Her ligger ofte matbutikken og det eneste Vinmonopolet. Ofte er det også postkontor, fastlege eller tannlege her. De har ofte en samlende funksjon i lokalsamfunnet, noe som gir høy besøksfrekvens. Det norske klimaet utløser også et behov for gode møteplasser innendørs. Vi går på mange måter mot trenden som råder internasjonalt, med store, sentrale kjøpesentre som for eksempel er tilfellet i Storbritannia og USA.

Vokser mer enn i alle andre byer i Vest-Europa
Ifølge fersk statistikk fra CBREs analyseteam ser vi at de såkalte Prime Shopping Centers i Oslo årlig vil øke mer enn 3,5 prosent i pris i perioden 2021–2025. Det er en langt kraftigere prisvekst enn i alle de andre byene de sammenligner med i Vest-Europa. Oversikten inkluderer både Paris, London, Berlin, Amsterdam og Madrid, i tillegg til flere andre større byer. Selv om veksten er generell, er det spesielt big-box varehandel (store varehus plassert utenfor byene med gigantiske parkeringsplasser), dagligvare og nærsenter som drar opp veksttallene.

Forventer store rabatter ved investeringer i kjøpesentre
Samtidig er det heller ingen sektor innenfor næringseiendom hvor investorene forventer mer rabatter enn når det gjelder kjøpesentre. Over 90 prosent av investorer som var med i en nylig gjennomført investorundersøkelse i EMEA, forventer til dels betydelige rabatter om de skal gå inn i kjøpesentre generelt i regionen. Nær halvparten forventer rabatter på mer enn 30 prosent. Vår opplevelse er at kjøperne forventer store rabatter, men at selgerne ikke er villig til dette. I de salgsprosessene vi har hatt i det siste i Norge har prisene vært de samme eller bedre enn før pandemien.

 

Mikael Sandsdalen og Alexander Stensrud i CBREs transaksjonsteam forteller om økt interesse for kjøpesentre.


Norge rundt snittet i Europa på netthandel
Fremdeles utgjør internetthandelen i Norge rundt 12–13 prosent av den totale omsetningen innenfor retail, ifølge tall fra CBRE og Euromonitor. I fjor plasserte det Norge omtrent rundt snittet i Europa. I år forventer vi at koronapandemien vil bringe oss noe høyere, men andelen handel som går gjennom fysiske butikker og kjøpesentre vil fremdeles være langt høyere.

Fysiske kjøpesentre vil leve tettere sammen med netthandelen
Netthandelen har vokst kraftig, hele 38 prosent i fjor ifølge SSB. Til tross for færre kunder, økte også omsetningen fra norske kjøpesentre i fjor med 4 prosent. Det tyder på en markant forbedring i effektiviteten. Omnikanal-strategier har også under pandemien økt bruken av klikk&hent hos både norske og internasjonale retailaktører. Flere kategorier, som Vinmonopolet, matbutikker, spesialist-/sportsbutikker, servering og plasskrevende handel, er også mindre truet av netthandelen. Dette er noe av det som gjør at investorene har stor tro på kjøpesentre i Norge.

 

 

Les også vår artikkel om hvordan netthandelen øker behovet for logistikkeiendom