I en verden hvor teknologien utvikler seg i et raskt tempo har netthandel har blitt en del av våre daglige liv. Men hvordan varierer netthandelen mellom ulike generasjoner?
Kjøpekraft og handlevaner kan variere sterkt fra generasjon til generasjon. CBRE har sett på kjøpekraft og shoppingvaner* og hvordan de varierer på tvers av generasjoner.
-
Millennials mener brukergenerert innhold er 50 % mer troverdig enn bilder publisert av merkevaren.
-
40 % av generasjon X foretrekker å se nettinnhold på bærbar pc.
-
84 % av de eldste (baby boomers) foretrekker å handle i fysiske butikker.
De eldste generasjonene øker sitt forbruk gjennom digitale kanaler, men det er fortsatt fremtredende preferanse for fysisk handel.
Den yngste generasjonen, generasjon Z, har et lavere forbruk, men høyere andel av dette i digitale kanaler. De kjennetegnes av hyppig online-aktivitet og kort konsentrasjonstid.
Det høyeste forbruket ser vi hos de eldste generasjonene som fortsatt er i arbeidsmarkedet. Det neste tiåret er det forventet at millennials vil ha det raskest voksende forbruket på tvers av alle generasjoner. De kjennetegnes av større tillit til andre forbrukere enn produsentene selv.
Karakteristika ved generasjonene
I tillegg til forskjeller i befolkningsstørrelse og kjøpekraft, har ofte generasjoner ulike livsstilsmønstre og preferanser som påvirker måten de handler på. Noen karakteristika ved ulike generasjoner er:
Generasjon Z (født fra midten av 1990-årene til begynnelsen av 2010-årene). 78 % av gruppen sjekker mobil/digital enhet minimum hver time. De kjennetegnes ved kort konsentrasjonstid; den gjennomsnittlige fokustiden er på åtte sekunder. 52 % føler at de bruker for mye tid på mobil/digitale enheter.
Millennials (født fra starten av 1980-årene til midten av 1990-årene). Millennials står for 30 % av den totale detaljhandelen. De mener at brukergenerert innhold er 50 % mer pålitelig enn merkevarens eget innhold, og 62 % er mer sannsynlig for å bli en lojal kunde når et brand engasjerer dem i sosiale medier.
Generasjon X (født tidlig på 1960-tallet og frem til tidlig 1980-tallet). 40 % av generasjon X foretrekker å se nettinnhold på bærbare datamaskiner. 44 % bruker hente- eller hjemleveringstjenester i butikk når de er tilgjengelige. De har mindre sannsynlighet for å foreta impulskjøp når de handler i butikk, sammenlignet med millennials eller baby boomers.
Baby Boomers (født i årene etter andre verdenskrig fra og med 1946 til rundt 1964). Baby boomers kjennetegnes i stor grad av tradisjonelle handlemønstre, og 84 % foretrekker å handle fysisk i butikk. 49 % av baby boomers bruker minst 11 timer i uken på nett. 82 % bruker sosiale medier.
Ønsker du å vite mer om trender for handelsnæringen, kontakt Mikael Sandsdalen eller Lars Haugen.
*Dataene er fra USA, men anset overførbare til Norge.