Etter noen år med turbulens og dyrtid, ser vi nå tegn til stabilisering i husholdningenes økonomi. CBREs analyse for første halvdel av 2025 tegner et bilde av en sektor som evner å tilpasse seg nye realiteter, og kan oppnå vekst igjen. 

 

 

Optimisme for 2025: Økt kjøpekraft og konsum

Som i resten av Europa har det norske retailmarkedet vist seg å være robust og motstandsdyktig. Selv om vridningen mot netthandel har gitt en nedgang i antall fysiske butikker de siste årene, ser vi nå tegn til at denne trenden flater ut. Dette indikerer en stabilisering og at mange aktører har funnet sin plass i det nye landskapet. Prognosene for 2025 gir også grunn til optimisme, med forventninger om solid økning i disponibel realinntekt og privat konsum. Dette vil styrke den totale kjøpekraften og legge til rette for økt aktivitet i handelssektoren.

Ytterligere konsumvekst er ventet fra en økende befolkning, og mot 2050 forventer SSB en vekst på 515.000 innbyggere i Norge. Når vi ser at over 50 prosent av denne befolkningsveksten forventes å finne sted i Stor-Oslo, blir det klart at dette er et område med betydelig investeringspotensial innen handelseiendom.

Nest største sektoren i sysselsetting

Varehandelen er en hjørnestein i norsk økonomi, med cirka 360 000 ansatte. Dette gjør den til den nest største sektoren i sysselsetting, og den tredje største når det gjelder verdiskaping. Total detaljhandel, ekskludert drivstoff og motorvogn, omsatte for cirka 585 mrd NOK siste 12 måneder, som gir 4,4 prosent årlig vekst siden 2018. Dette til tross for konkurranse fra netthandel, utfordringer knyttet til pandemi, og dyrtid. For å videre vise den underkommuniserte robustheten til handelseiendom kan man vende blikket mot Thons kjøpesenterportefølje som siden 2011 har hatt en gjennomsnittlig ledighet på rundt 3 prosent.

Omnikanaler visker ut skillet mellom nett og fysisk handel

Selv om andelen netthandel øker, skjer fortsatt majoriteten av varehandel fysisk i butikk. Et viktig skifte er at skillet mellom netthandel og fysisk handel blir mindre tydelig, representert av omnikanaler. Siden 2019 viser tall fra Virke at aktører med både nett- og fysiske butikker har gått fra 37 til 54 prosent i markedsandel.

Den tydelige vridningen mot omnikanaler understreker faktum at fysiske butikkene er et sentralt ledd i konkurransen om kundene. I tillegg har segmentet gjennomgått en større omstilling grunnet konkurranse fra netthandel. Dette resulterer ofte i et sunt forhold mellom leie og butikkomsetning.

Investering i retail: Muligheter i et sunt marked

Positive utsikter for husholdningene kombinert med sterk befolkningsvekst i byene mot 2050 skaper et sterkt fundament for økt konsum. Videre har vi sett relativt mindre kompresjon i yielder innen retail inn mot 2022, noe som har gitt en mer fornuftig prising av retail-segmentet generelt. Dette, sammen med rekordlav byggetakt og forventet press i leier for prime lokasjoner, gjør at det åpner seg muligheter for å kjøpe gode handelseiendommer under gjenanskaffelseskost – en attraktiv investeringsmulighet.

 

Vite mer?

Kontakt

Mikael Sandsdalen, Director, Capital Markets 
+47 977 18 854
mikael.sandsdalen@cbre.com

 

eller

Last ned rapporten

European Retail Market Summary H1 2025:

New Call-to-action