Mange virksomheter har i dag hybride kontorløsninger hvor tilstedeværelse på kontoret i stor grad er styrt av retningslinjer og preferanser. Det innebærer at selskapene må balansere en rekke ulike faktorer når de beslutter måten de skal jobbe på, arbeidsplassløsninger og arealbehov/sammensetning av eiendomsporteføljene sine i tiden fremover. Les mer om trender i vår European Office Occupier Sentiment Survey.




CBREs «European Office Occupier Sentiment Survey» tar for seg tilbakemeldingene fra over 130 europeiske selskaper og dekker temaer som:

  • Tilbake til kontoret
  • Nye retningslinjer for arbeidsplassen
  • Optimalisering av eiendomsporteføljen
  • Holdninger til fleksible kontorløsninger
  • Lokasjon og eiendomsvalg

 

Noen funn vi mener vil være vesentlige i leietakeres beslutningsprosesser fremover

 

1.  Fremdeles lave tall på ansatte som er tilbake på kontoret, men utsikter om at dette vil øke - retningslinjer strammes inn og blir mer tydelige.

Nesten halvparten av respondentene rapporterer et kontoroppmøte på 40 % eller lavere. Men mange ønsker en økning i oppmøte, hovedsakelig i løpet av det kommende året. To tredjedeler har et visst nivå av krav til kontoroppmøte, selv om registrering og håndhevelse av retningslinjer i stor grad er uformell.

Bortimot 90 % av selskapene har som mål at ansatte skal være på kontoret minst halvparten av tiden. I så fall må fremtidige retningslinjer bli enda mer tydelige.

 

2.  Økt fokus på porteføljeoptimalisering

Rundt 60 % av selskapene forventer en viss grad av reduksjon i eiendomsporteføljen i løpet av de neste tre årene, delvis på grunn av hybridarbeid som reduserer plassbehovet. Samtidig vil 45 % flytte enkelte funksjoner til lokaler av høyere kvalitet.

Leiestrukturer er et annet fokusområde, og 41 % av selskapene rapporterer at de nå foretrekker kortere leiekontrakter. Ønske om fleksible kontorløsninger fortsetter å øke, og enkelte leietakere vil vurdere høyere andel av fleksible kontorløsninger enn det som tidligere har vært tilfelle.

 

3. Tilgjengelighet påvirker lokaliseringsstrategi og bærekraft driver valget av eiendom

Tilgang til offentlig transport er blant de viktigste faktorene ved valg av kontorlokaler (80 %), etterfulgt av parkering (57 %). Andre faktorer som påvirker reisevei slik som muligheter for elbil-lading (48 %) og sykkelparkering (38 %) er også fremtredende. 

Blant faktorene som driver et spesifikt valg av eiendom, øker ønsket om en bærekraftig profil og dertil løsninger  (55 % mot 44 % i fjor og 37 % året før det).

 

4. Endring i måten vi jobber på påvirker kontordesignet

For selskaper som ønsker større grad av åpne løsninger, fleksibilitet og samhandling, går pultdeling høyere enn et 2: 1-forhold opp fra 7 % i dag til 24 % om to år.

Det er videre et tydelig fokus på økt teknologibehov for å støtte overgangen til nye arbeidsmåter. Rundt 2/3 av selskapene har bedre videokonferanseløsninger og rombooking-programvare blant de tre viktigste prioriteringene innenfor teknologi.

 

5. Brukerorienterte løsninger i førerlinjen av bedriftens eiendomsstrategi

Engasjement, motivasjon, produktivitet og bedre tilrettelegging for teamarbeid er stikkordene for fremtidens arbeidsplassløsninger. Og i dette ligger en stor endringsledelseskomponent. Den mest utbredte løsningen er å skape endring gjennom partnerskap på tvers av HR, IT, eiendom osv. (68 %), etterfulgt av økt medarbeiderengasjement gjennom undersøkelser, fokusgrupper etc. (55 %).

 

Interessert?

Last ned rapporten her:

New Call-to-action

 

Vil du vite mer?

Kontakt oss for å få vite mer om hvordan vi kan bistå deg med fremtidige kontorløsninger og eiendomsstrategi.

Christer Farstad - eiendomsstrategi
Ulrikke Utheim – porteføljeadministrasjon/administrasjon av leiekontrakter
Christian Høgebøl - transaksjoner
Anders Rennesund - leietakerrådgivning (kartlegging, søk og forhandling)
Anne Thormodsen Rein – arbeidsplasstrategi og design