En rekke virksomheter justerer retning for eiendomsporteføljen og strategi for arbeidsplassen i takt med endrede arbeidsmønstre som følge av pandemien. Det er imidlertid stor usikkerhet rundt fremtidig bruk av kontoret og hjemmekontoret, og det forventes økt grad av hybrid-løsninger. Uforutsigbarheten gir økt behov for fleksibilitet i tilgang til areal.



Eiendomsforpliktelser står for en betydelig andel av en virksomhets økonomiske forpliktelser. Flere virksomheter ser nå på en konsolidering av eiendomsporteføljen og økt grad av fleksibilitet i areal. Også fleksibilitet for medarbeidere med tanke på hvordan arbeidsplassen utnyttes får større innvirkning fremover. Virksomheter er nødt til å skape nye rammeverk for hvordan arbeidsplassen utformes og anvendes, og de må tilrettelegge arealer dersom de skal tilby kontorplass til ansatte hvor de selv vil jobbe.

- Vi ser et tydelig skifte i behovet for fleksibilitet i tilgang på arealer, forteller Lise Dybwad, Head of Workplace Strategy i CBRE, som bistår noen av landets største virksomheter med å analysere og utforme strategier og løsninger for arbeidsplassen.

Konsolidering og fleksible løsninger
Stadig flere større virksomheter konsoliderer nå sin eiendomsportefølje, viser data fra CBRE. På kort sikt vil større virksomheter som leier flere lokaler prioritere å optimalisere sin portefølje gjennom konsolidering for å redusere leiekostnader og eiendomsrelaterte kostnader. Samtidig vil de måtte nøye analysere og tilpasse sine arbeidsplassløsninger slik at kontoret understøtter nye arbeidsmønstre.

SpaceSpot, en digital plattform for leie av kontorlokaler i SMB-segmentet, har sett hvordan leietakere og gårdeiere på ulike måter tilpasser seg situasjonen som kontormarkedet er i.

- I SMB-segmentet ser vi en rebalansering av kontoretterspørselen. Virksomheter ønsker å finne sin nye «normal» når samfunnet åpner igjen. Det har medført at stadig flere virksomheter nå søker økt grad av fleksibilitet i sine kontorforpliktelser. Spørsmålet er ikke bare fleksibiliteten om hvor man jobber fra, men også når man jobber fra ulike lokasjoner, sier Piotr Kolacz, Head of SpaceSpot.

Kontorets funksjon og nettverklokasjoner
En viktig faktor er arbeidsgiveres evne til å konvertere redusert tid til redusert fotavtrykk. Kontoret vil i stor grad være en møte- og samhandlingspass for organisasjonen, noe som resulterer i at ansatte vil ha liknende bruksmønstre og at arealene må være tilgjengelig for ansatte når de trenger det. Usikkerheten er når de vil være der.

– Undersøkelser viser at ansatte typisk ønsker å være på kontoret de samme dagene i uken, og jobbe hjemmefra de samme dagene, forteller Lise Dybwad. Det medfører at virksomheter må ha en tydelig strategi og plan for arealene.

Analyser fra CBRE viser at ansatte oppgir reisevei som den største årsaken til å jobbe hjemmefra, samtidig som behovet for å treffe kolleger for samhandling og sosial omgang er stor. Det gir en betydelig usikkerhetsfaktor: Når og hvor mange ansatte vil være på kontoret samtidig?

- Å tilby et nettverk av lokasjoner er en måte å imøtekomme dette behovet på, forteller Dybwad.

Stor forskjell mellom ulike bransjer
Analyser fra CBRE globalt viser stor variasjon i tilnærmingen til fleksibilitet i ulike bransjer.

- Mens bank og finans generelt er mer restriktive og ønsker å ha ansatte tilbake på kontoret i størst mulig grad, ser vi at flere tech-selskaper innfører en «work from anywhere»-strategi, forteller Piotr Kolacz. Alle selskaper er ulike, og vil ha ulike preferanser, kultur, arbeidsmetoder og produktivitet, som vil avgjøre ønsker modell.